Turer - sommer

Om sommeren har våre gjester tilgang til båt på Strandavatn.

I området rundt Bergstølen finnes det flotte toppturmuligheter, for eksempel Folarskardnuten 1923 m.o.h, Blåbergi 1802 m.o.h, Urdvassnuten 1770 m.o.h, Tyrvlesnuten 1589 m.o.h eller Skorpetinden 1705 m.o.h.

Rundløypa går fra Storestølen, bare noen hundre meter fra Bergstølen. Fra Storestølen er stien merket blått inntil den møter DNT-løypa fra Iungsdalen. Man kan enten snu og gå samme veg tilbake, eller følge DNT-løypa ned på RV50 og gå vegen tilbake til Bergstølen. Turen tar 1-1,5 time.

Lordehytta er en flott tur fra Bergstølen. Kjør i retning Raggsteindalen. DNT-stien tar av vegen ved Nordrestølen, og stiger jevnt oppover langs Skarvåne og videre på østsiden av Grønehallnut. Stien forsetter videre i bratt stigning først på vestsiden av det nederste Folarskardtjønnet, og senere på østsiden av det øverste tjønnet og opp Folarskardet. Lordehytta ble restaurert i 1990, og er enkelt innredet for den som ønsker å overnatte (gratis). Turen tar 5-6 timer tur/retur.

Iungsdalen er en av perlene i Skarvheimen. Fra Storestølen er stien merket blått inntil den møter DNT-løypa som kommer fra RV50. DNT-løypa går opp til Nordre Flishovd og videre over Flyane. Stien krysser Flyåni ved gamle Kittilsby (steingåes), og tar deg videre ned til Flyvatna. Turen går bratt oppover og etterpå nedover til Grevskardet. Fra veiskillet til Kongshelleren går stien over helårsbrua over Iungsdøla, og til Iungsdalen turisthytte. Fra Iungsdalen kan du forsette videre til Bjordalsbu og Breistølen, som ligger ved RV52, hvor det er bussforbindelser både sommer og vinter. Turen tar ca 6 timer.

Geiteryggen er en kort tur som passer for alle.
Alternativ 1: Kjør til Geiteryggstunnelen. Sommerstid er det greit å parkere før tunnelen og følge vegen opp til Geiteryggen. Med barnevogn og hele familien på slep tar det ca 1 time å gå. Vinterstid kan man parkere før eller rett etter tunnelen. Bortsett fra en bratt stigning først er det en lett skitur inn til turisthytta.
Alternativ 2: Bestill båtskyss fra Storestølen over Strandavatnet til Ynglesoset. Følg merket sti på vestsiden av vassdraget, forbi Tuftestølen, Mestølen og inn til Finnebotnen. Derfra går stien opp dalsiden og møter den merkede ruta mellom Raggsteindalen og Geiteryggshytta. Hold vestover. Turen tar ca 5 timer. Vinterstid er dette en flott skitur, som kan gjøres i begge retninger.

Raggsteindalen ligger på andre sida av Strandavatnet, og det går fint an å kjøre dit med bil. På en fin dag kan man like gjerne benytte en av Bergstølens båter, eller bestille båtskyss fra Storestølen over Strandavatnet til Ynglesoset. Fra Ynglesoset følger man merket sti på vestsiden av vassdraget, forbi Tuftestølen, Mestølen og inn til Finnebotnen. Derfra går stien opp dalsiden og møter den merkede ruta mellom Raggsteindalen og Geiteryggshytta. Hold mot øst. Stien krysser flere små bekker og har flott utsikt mot Strandavatn og senere mor Folarskardnuten. Fra Raggsteindalen kan du forsette mellom Folardskaret til Haugastøl eller til Finse gjennom Kyrkjedøri. Turen tar ca 5 timer.

Aurlandsdalen er en flott tur over fjellet og ned til fjorden på vestsida. Turen tar 5-6 timer, og startpunktet er Østerbø, som er omtrent 30 min kjøring fra Bergstølen. Les mer om Aurlandsdalen http://www.aurlandsdalen.no